Čeká vás cesta delší tisíce kilometrů. Jste si vědomi toho, že vaše auto, už má něco za sebou, a tak máte docela opodstatněné obavy, abyste cestou neměli nějakou poruchu. Tato situace je vždy spojena s velkými nepříjemnostmi. Kromě časové ztráty, vzhledem k dovolenkové vlně v celé Evropě jsou všechny servisy na obvyklých trasách přetíženy, jde i o významný zásah do rozpočtu dovolené.
Pokud máte nový, či zánovní vůz, můžete být relativně klidnější. Jednak u těchto vozů se moc poruch neočekává, a také stačí před odjezdem navštívit autorizovaný servis a nechat si automobil odborně prohlédnout. V podstatě nic více udělat nemůžete. Ostatně záruční podmínky nějaký váš zásah do vozidla ani neumožňují.
Co dělat ale v případě, že má vaše auto nějaký ten křížek na krku a také už pár tisícovek kilometrů najezdilo? Záruku dávno nemáte, místo do autorizovaných servisů jezdíte k nějakým, levnějším soukromým automechanikům.
V základě se dá říci, že si základní kontrolu vozu můžete udělat sami. Vydejte se k nějakým garážím a dohodněte si povolení využít jejich rampu. Opatrně s vozem na ni vyjeďte. Co kontrolovat, na co se zaměřit?
Nejdříve se podívejte pod motorovou část vozu. Zjistěte, zda se pod olejovou vanou netvoří nějaké kapičky. Ty mohou znamenat únik oleje. Pokud jej zjistíte, zkuste místo úniku lokalizovat. Také vám může unikat chladicí kapalina z chladiče, či chladící soustavy. Může jít o drobné poškození přímo chladiče, případně netěsnost některé hadice. Proto zkontrolujte jejich stav. Když zjistíte jakýkoliv únik provozních kapalin, návštěvu mechanika před odjezdem na dovolenou byste neměli odkládat.
Když už jste pod vozem, vizuálně zkontrolujte stav brzdových hadiček. Pokud jsou evidentně styřelé, nechte je vyměnit. Poté se zaposlouchejte při nastartovaném motoru, zda se někde neprojeví nějaká dírka ve výfuku. Základní část kontroly auta máte za sebou. Nyní jen zkontrolujte stav hladiny oleje a chladicí kapaliny. A co světla? Svítí? Blinkry blikají? Klakson troubí?