KOŘENÍ

Koření používáme všichni při každé přípravě pokrmů, aniž bychom možná věděli, z čeho koření vlastně je – jsou to části rostlin, nejčastěji plody, květy, kořeny, listy a poupata některých rostlin. Mají malou výživnou hodnotu, dá se říci, že téměř žádnou, ale našim pokrmům dodávají vůně, specifickou chuť a některé druhy koření povzbuzují chuť k jídlu, některé druhy dokonce zrychlují metabolismus.

Jaké koření byste určitě měli používat a jaké se do čeho hodí:

Majoránka:
–        dovedete si představit klasický „bramborák“ bez majoránky? Asi většina lidí ne, ale používá se i do uzenin, játrových paštik, do nádivek, i do polévek, gulášů atd. Majoránka je jednoletá rostlina, na zimu si ji můžete usušit, nebo samozřejmě sušenou koupit

Bazalka:
–        výborně se hodí ke zvěřině, rybám, ale nejvíce je oblíbená do salátů. Platí u ní to samé, jako u majoránky, je to také jednoletá rostlina

Libeček:
–        hodí se do polévek i omáček, dejte si ovšem pozor, abyste to s ním nepřehnali, má velmi silné aroma

Kmín:
–        nejen že se používá při vaření, např. při vaření brambor, při pečení kmínového pečiva, je samozřejmostí při nakládání okurek a jiných nakládaných pochutin, ale také upravuje zažívání, je vhodný při žaludečních kolikách, povzbuzuje činnost zažívacích orgánů

Koriandr:
–        hodí se pro přípravu luštěnin, kapusty, mrkve, červené řepy a také do octů a olejů

Chilli:
–        hodí se především při přípravě indické a čínské kuchyně a právě chilli může zrychlit Váš metabolismus, pokud se snažíte zhubnout

Kardamom:
–        používá se do zeleninových i sladkých pokrmů, včetně cukroví, jeho chuť je nasládlá, zkuste si ho někdy přidat do kávy, udělá to s její chutí hotové divy, čaj s kardamomem je také dobrý proti únavě a stresu

Kari:
–        je výborným dochucovadlem pokrmů indické kuchyně, v našich končinách ovšem jeho chuť „nesedne“ každému

Kopr:
–        snadno si ho můžete vypěstovat na zahradě, je nedílnou součástí nakládaných okurek, a samozřejmě koprová omáčka se bez něho neobejde.